Nowe przepisy dotyczące sygnalistów

W dniu 25 września 2024 wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ochrony sygnalistów.

Pośrednicy w obrocie nieruchomościami oraz wszystkie podmioty wymienione w ustawie AML jako instytucje obowiązane są zobligowane do wdrożenia procedur wskazanych przez ustawę.

Poza tym zakresem nowe rozwiązania dotyczą podmiotów, na których rzecz wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób.

Kto to jest sygnalista?

To osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w związku z wykonywana pracą.

Sygnalistą może być pracownik, ale również osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej- a zatem agent czy zleceniobiorca, ale także praktykant lub stażysta.

Czego może dotyczyć zgłoszenie (zwane popularnie donosem)?

Zaobserwowanych zaniedbań (naruszeń prawa lub zaniechań) m.in. w dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu; ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych, ochrony środowiska czy korupcji.

Twój współpracownik zauważył, że nie przestrzegasz polityki ochrony danych osobowych lub ma uzasadnione podejrzenie, że wręczasz łapówki- może dokonać zgłoszenia tego faktu, podlegając jednocześnie ustawowej ochronie.

Gdzie dokonywać zgłoszeń

Zgłoszenia dokonuje się wewnątrz firmy albo Rzecznikowi Praw Obywatelskich lub po prostu ujawnia się je publicznie.

Ochrona sygnalistów

Sygnalista podlega ochronie- nie mogą być w stosunku do niego podejmowane działania odwetowe. Nie można mu wypowiedzieć stosunku pracy ani innej umowy, na podstawie której jest zatrudniony, nie można stosować mobbingu, dyskryminacji, zastraszania. Ustawodawca wprowadza szeroki zakres działań, od których pracodawca musi się powstrzymać w stosunku do sygnalisty.

Wymagana dokumentacja

Aby spełnić wymogi ustawy, przedsiębiorcy muszą posiadać w szczególności procedurę zgłoszeń wewnętrznych. Powinni prowadzić również rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

Przepisy karne

Ustawa przewiduje odpowiedzialność karną w przypadku utrudniania sygnalistom dokonywania zgłoszeń, podejmowania działań odwetowych czy niespełnienia wymogu posiadania dokumentacji.

Radca prawny Ewa Klos-Rychter

Chcesz wiedzieć więcej?

Obserwuj nas na FB

https://www.facebook.com/profile.php?id=100057294497655